Watchlist
Watchlist is een serie filmvertoningen naar aanleiding van video- en filmonderzoek van een kunstenaar
Deze reeks begint met een longlist van werken die Onyeka Igwe deelde met de Watchlist-programmeurs Clémence Lollia Hilaire and Daisy Smith. In drie avonden wordt een selectie van Igwe's videowerk gecombineerd met videowerken die aansluiten bij haar praktijk.
Vertoning 1:
April 25, 17:00-19:00h
Book tickets
the walls have mouths, Onyeka Igwe 5'02"
West Indies, Med Hondo 110"
Med Hondo gebruikt de betekenis van een overdekt podium om eeuwenlange geschiedenis en relaties tussen Frans West-Indië en het Franse ‘vasteland’ te herschrijven. West Indies voegt zo geschiedenis en geografie samen in hetzelfde decor. Het onderzoekt de psychologische relatie tussen de West-Indiërs in hun visie op Frankrijk en de beloften en vermoedens die het land koesterde met betrekking tot de terugkerende uitbuitende politiek.
Na West Indies volgt een film die op een andere manier ingaat op ‘een podium’.
the walls have mouths van kunstenaar Onyeka Igwe werd gefilmd tijdens een bezoek aan het Former Empire and Commonwealth Collection Archive in Bristol. Igwe werd ingezet om wegrottende films te doorzoeken en te digitaliseren. Vanuit een verstikkende kelder van dit zogenaamde archief betreden zij en haar collega een lege verdieping. Hier raakt ze geen beschimmelde filmstroken aan en kijkt ze niet naar gewelddadige koloniale beelden, maar is ze vrij om haar eigen bewegingen te articuleren, zoals je zou dansen met vrienden. the walls have mouths is een werk dat de aandacht vestigt op hoe een gebouw dat is opgericht om een koloniaal systeem te dienen, zelf kan spreken. Het is ontworpen om het doel van een archief samen te vatten: het bestendigen van geweld en uitbuiting. In de overblijfselen van wat ooit het podium van geconstrueerde en reducerende beelden was, wordt een lichaam geïntroduceerd, een belichaamd perspectief:
“I know that in those moments I felt light, or lightened.
There is a moment that stains the memory of the experience - I outstretch my arms, incrementally, to a wingspan that it is odd to see myself possess and I drink in this width like a large exhale, finding space in depth that I didn’t know was there.
After, I had to catch my breath and in exhilarated acknowledgement we descended the stairs and back to the archive.“
Vertoning 2:
April 26, 17:00-19:00h
Book tickets
8 yams, 8 small yams, 8 eggs, a cow and a cockerel, Onyeka Igwe 4'16"
Almacita di Desolato, Felix de Rooy 110"
dinner by Neda Mirhosseini
8 yams, 8 small yams, 8 eggs, a cow and a cockerel was oorspronkelijk onderdeel van een installatie die beschouwde wat we konden begrijpen als gemarginaliseerde of de minder onderzochte zintuigen zoals proeven en ruiken, wordt vertoond op een avond waarin rekening wordt gehouden met de zintuiglijke aspecten van herstel. Ook Almacita di Desolato van Felix de Rooy wordt vertoond. Gedurende de avond is er een moment waarop we samen kunnen eten. Het diner wordt samengesteld door kunstenaar Neda Mirhosseini.
In Almacita di Desolato gebruikt de hoofdpersoon haar magische krachten om haar dorp te beschermen tegen boze geesten. Ze zorgt voor voedsel en zoekt in de wildernis naar eetbare planten. Tijdens een verzamelsessie ontmoet ze een boze geest die haar bevrucht. Haar dorpsgenoten geloven dat haar macht voortkomt uit haar maagdelijkheid, en wanneer ze bevalt, verstoten ze haar. Vervolgens begint ze aan een zoektocht om zichzelf te zuiveren en het evenwicht in de wereld te herstellen. Hier wordt de kijker geleid naar een intieme wereld van verhalen, waar conflicten over en tussen een gemeenschap weerklinken.
Vertoning 3:
May 6, 17:00-19:00h
Book tickets
Borom sarret, Ousmane Sembene 18"
Nightcleaners, Berwick Street Collective 90"
Tijdens deze vertoning wordt Borom Sarret, een film die deel uitmaakt van het onderzoek van Igwe, gekoppeld aan Nightcleaners, een film afkomstig uit het eigen onderzoek van Watchlist-programmeurs.
Deze vertoning zal rechtstreeks ingaan op de klassen- en arbeidsomstandigheden, en we nodigen iedereen uit om bij deze canonieke en politieke filmwerken aanwezig te zijn. In beide films zijn de hoofdrolspelers gewone arbeiders; stemmen die vaak geen gehoor krijgen. Ze nemen ons mee in hun dagelijkse activiteiten en krijgen de tijd hun situatie te verwoorden.